In partea a I a acestui articol am vorbit despre studii. Aici insa vom discuta despre joburi.

Ai terminat studiile si te gandesti deja sa aplici cateva CV-uri pe la agentii de turism sau tour-operatori.

Dupa ce ti-ai construit un CV intr-o maniera profesionala (scris corect, prezentat experienta in mod cronologic, studiile, de asemenea, o adresa de mail cu numele complet – de evitat pisi89@x mail.com), poti deja sa aplici CV-ul tau. Incearca sa iti limitezi CV-ul la 2 pagini. Sa fie prezentat intr-o maniera usor de citit si HR-ul sa il poata citi in 5-7 secunde. Iti poti construi CV-ul pe:

https://www.linkedin.com/

https://www.indeed.co.uk/

sau orice alt site de profil.

Pentru a iti creste sansele in fata candidatilor cu experienta, poti scrie si o scrisoare de intentie, prin care sa iti motivezi intentiile tale si, de ce nu, sa iti expui in cateva randuri ce stii sa faci, ce ai invatat pe cont propriu, ce te motiveaza sa aplici la acel job – evident totul trebuie sa fie scris intr-o maniera profesionala si sa aiba legatura cu jobul pentru care aplici. Foloseste cuvinte-cheie din descrierea jobului. Daca ai mai lucrat, asigura-te ca ai cateva contacte de la fostii angajatori si ca acestea iti pot da o recomandare (daca angajatorul o cere). Asa cum tu poti verifica angajatorul pe glassdoor.com sau orice alt site de profil, si el are nevoie de o confirmare a ceea ce ai scris in CV.

Cum orice proaspat absolvent de universitate trebuie sa inceapa de undeva, iti recomand sa cauti joburi care sa contina cuvantul “Junior”. Daca angajatorul a folosit acest cuvant in descrierea jobului, nu ar trebui sa aiba mari pretentii de la tine si mai mult, ar trebui sa te instruiasca corespunzator. Da, facultatea ne invata ce ar trebuie sa facem, dar, ghici ce, fiecare job are cerinte speciale, iar un angajator care isi pretuieste angajatii, ar trebui sa ii trainuiasca in sensul asta.

Nu as vrea sa dau aici nume de agentii de turism, dar daca dai o simpla cautare, iti garantez ca vei gasi cel putin 20 de joburi disponibile pe piata in ceea ce priveste agentiile de turism.

O alta varianta ar fi tour-operatorii foarte mari, internationali. In ultimii ani au venit in Romania multinationale din industria turismului cum ar fi G2, Booking.com. Sa nu uitam de Hotelcon.net sau de Go Global Travel, Jac Travel TUI si multi altii.

Daca te gandesti la salarii, in primul rand ar trebui sa stii ca angajatorii clasifica experienta dupa cum urmeaza:

Entry-Level (0-2 ani)
Mid-Level (2-5 ani)
Senior-Level (> 5 ani)

Despre salarii, lucrurile se schimba de la an la an. Daca azi un entry-level are aproximativ 2000 de lei la G2 Travel (serii si grupuri) in Romania, in Londra va avea 20000 lire/an sau 1500 de lire pe luna. Un mid-level are aproximativ 3000 de lei in Romania si aproximativ 25000 lire/an sau 1700 lire/luna. La o agentie de turism, salariile pot varia foarte mult in functie de angajator. In principiu, multinationalele au o grila de salarizare standard pe tara. La aceasta se adauga si bonusul de limba, acolo unde este cazul. Daca stii limbi straine mai rare gen poloneza, finlandeza, bonusul de limba e mai mare (~ 500 de eur pe luna). Daca stii franceza sau engleza, spaniola, bonusul de limba se va limita probabil la 200 de eur/luna. Si totusi, dupa ce capeti experienta, daca mai ai si sansa de a fi lucrat in strainatate pentru orice corporatie gen Kuoni, The Travel Corporation sau stiu eu, orice alta corporatie cunoscuta, salariul tau poate sa creasca considerabil fata de colegii tai cu experienta doar in Romania. As vrea sa mentionez, de asemenea, faptul ca depinde de tine cum iti negociezi salariul. Daca tu ceri intre 2500 de lei si 3000 de lei, angajatorul se va bucura sa iti ofere un salariu de 2500 de lei. Ah, dar nu te gandi ca in urmatoarele 12 luni iti vor creste salariul prea mult. Cresterile salariale sunt, de regula, de 5% pe an. Experienta acumulata la acelasi angajator iti poate aduce un avantaj fata de un concurent cu 3 luni la un angajator, 6 luni la altul.

Stiu, cei care faceti parte din generatia Z (Ani de naștere: 1995-2012) nu mai aveti rabdare sa stati 5 ani la o corporatie. Incercati totusi, sa stati macar 2 ani la acelasi angajator, mai tarziu o sa primiti intrebari de genul “Ce te-a determinat sa schimbi jobul la fiecare 6 luni”. Povestea cu contractele pe perioada determinata si cu sezonalitatea din turism, incepe sa nu mai fie crezuta de angajatori. In plus, in mai putin de 12 luni nu prea ai cum sa intelegi care e mersul lucrurilor in agentia/corporatia respectiva. Nu ai sanasa sa evoluezi, nu ai sansa sa accesezi un job din alt departament si nici nu ai sansa sa inveti mare lucru. Stiu, varful de sezon este foarte greu, indiferent ca lucrezi la departamentul de vanzari sau la rezervari, dar, in acelasi timp, tine cont de faptul ca ultimul venit va face cea mai grea munca sau, mai precis, munca pe care colegii cu experienta nu ar vrea sa o faca. Ei au trecut deja pe acolo si cum tu esti ultimul venit, trebuie sa primesti botezul!

Un exemplu concret ar fi colaborarea cu hoteluri sau statiuni dificile. Sa zicem ca ai de rezervat un grup de 20 de camere in Ronda, Spania, full sezon, siesta in oras, buget 25 de eur per persoana pe noapte 4*. Evident ca un coleg care este de 2 ani in agentie nu va vrea sa isi bata capul cu acest grup pentru ca e foarte greu de rezervat. Doar o minune te poate ajuta sa gasesti camere in Ronda in perioada respectiva si sa te mai si incadrezi in buget!

Evident, exemplele pot fi multe si foarte variate. Am incercat sa nu spun prea multe nume, nu pentru ca nu as sti, doar ca nu mi se pare corect sa dau nume. Fiecare agentie/corporatie isi face un nume pe piata prin propria cultura si politica interna.

Daca aveti intrebari, sfaturi, pareri, le puteti lasa aici.