Primavara a sosit si Pastele bate la usa, iar 1 mai il urmeaza cu pasi repezi. Inca un motiv de vacanta, si nu oricum, vacanta in Europa sau cu putin noroc, merge si America sau Asia. Pastele Catolic si cel Anglican sunt cu o saptamana inainte, de unde rezulta ca tarifele la biletele de avion sunt relativ ok pentru aceast short high season.

Dupa 1 mai se da startul la vacante, incepe nebunia de la pasapoarte, apropo’s tu stii cata valabilitate mai are pasaportul tau?

Urmeaza nebunia bagajelor, hartii sau aplicatii, planuri, fericire, avioane si … escale.

Daca acum 20 de ani nu prea existau zboruri fara escale, azi poti zbura aproape oriunde in lume fara escala din toate orasele mari ale lumii. Am putea include si Bucurestiul in aceasta lista, dar mai spre sfarsitul clasamentului, deoarece nu are foarte multe conexiuni directe transatlantice sau chiar si transcontinentale (comparativ cu alte capitale din Europa de Est).

Pentru ca traim in secolul vitezei, as putea spune ca aglomeratia de azi din aeroporturi se datoreaza tarifelor din ce in ce mai mici la biletele de avion.

Imagine similară

Evolutia low-cost-urilor a contribuit oarecum la reducerea costurilor biletelor de avion.

Companiile de linie au incercat sa tina piept concurentei si astfel castigatori am fost noi, pasagerii!

Imagine similară

Revenind la zboruri, nevoia de deplasare si accesibilitatea biletelor de avion determina anual miscari masive de populatie, de unde rezulta automat si escalele, as putea spune ca sunt doua feluri de escale:

  • escalele low cost
  • escalele pe curse de linie, generate automat de sistemele de rezervari si acceptate de aliantele companiilor aeriene

Diferenta dintre cele doua tipuri de escale ar fi ca cele low cost sunt facute manual si daca ai pierdut conexiunea trebuie sa iti cumperi un alt bilet de avion, iar cele de linie, daca ai pierdut conexiunea compania te reruteaza automat pe prima cursa din alianta (orice companie aeriana din alianta. De exemplu, Tarom face parte alaturi de alte 12 de companii aeriene din Sky Team, a doua cea mai mare alianta din lume ).

De retinut insa faptul ca pierderea primului zbor pe cursa de linie vine la pachet cu pierderea intregului bilet de avion (inclusiv returul sau rerutarea).

 

Important de retinut despre escale:

Imagini pentru connections flights

 

  • cea mai mica escala pe cursele de linie este de 35 de minute. In 35 de minute compania iti garanteaza ca ajungi la urmatorul zbor. Daca piezi cursa urmatoare, nu iti face griji, compania te va reruta automat pe urmatoarea cursa; Acest tip de escala se practica de regula la zborurile interne;
  • pe cursele intercontinentale sau transatlantice este recomandat sa ai escala de minimum 2 ore, daca compania garanteaza conexiunea in 2 ore, inseamna ca este posibil sa prinzi urmatorul zbor in cele doua ore. Iti recomand sa alegi totusi o escala de minimum 4 ore. Nu stii niciodata cat timp vei pierde intre terminalul x si terminalul y. De exemplu, la Heathrow ai nevoie de minimum 1 ora doar pentru a schimba terminalul;
  • la escale, compania de linie iti transfera bagajul, deci nu iti face griji in privinta acestuia;
  • indiferent in ce aeroport din lumea asta vei avea escala, tot trebuie sa treci pe la security intre conexions flights;
  • daca zborul tau pleaca cu intarziere, anunta echipajul de zbor despre escala ta si cere-le sa te lase sa cobori printre primii din avion, pentru a prinde zborul urmator;
  • nu pierde timpul prin duty free-uri in drumul spre conexion flights. Cumpararea unei cutii de bomboane te poate costa zborul;
  • urmareste panourile cu indicativul portii tale si alearga cat te tin picioarele daca esti in intarziere;
  • daca restul pasagerilor care au fost in acelasi avion cu tine au prins urmatorul zbor si tu nu, nu mai e vina companiei si este posibil sa nu mai primesti rerutare gratuita;
  • nu alege niciodata escale cu aeroporturi diferite sau daca faci asta alege sa stai o noapte in orasul de escala;
  • daca nu prinzi urmatorul zbor din cauza companiei si trebuie sa ramai peste noapte in aeroport, compania iti va oferi masa si/sau cazare pana la urmatorul zbor. Poti aplica, de asemenea, pentru despagubire. Vezi aici;
  • te incurajez sa faci escala de 1-2 nopti, daca diferenta de fus orar este de peste 5 ore. Cu toate ca vei cheltui bani mai multi, ai sansa sa descoperi o destinatie noua si in plus scapi de jet lag;
  • atunci cand cumperi biletul de avion, alege din start o escala mai mare. nu stii niciodata daca avionul pleaca la timp sau nu;
  • verifica harta aeroportului in care ai escala, exista harti care iti arata de cat timp vei avea nevoie intre zboruri;
  • ultima si cea mai importanta, nu alege niciodata escale cu companii low cost. Pierderea unui segment de zbor duce la pierderea intregului zbor si nu te va reruta nimeni gratuit. Companiile low cost nu garanteaza escalele si nici nu sunt raspunzatoare pentru ele.

Daca te gandesti totusi, ca Norwegian este un low cost care asigura conexiuni, nu te bucura prea tare, functioneaza dupa aceleasi politici precum: Wizz Air, Ryan Air, Easy Jet, Wow Air, Aer Lingus, Air Blatic, Air Berlin, Air One, Blue Air, City Jet, Condor, Pegasus, Vueling sau Thomson.

Pataniile mele si ale turistilor mei:

Desi am fost de multe ori la limita sa pierd avionul in Londra, Istanbul si Dubai, ce sa vezi, am avut noroc si l-am prins de fiecare data! Si totusi, am pierdut o conexiune in Doha la intoarcerea din Singapore. Am mers la aeroport din timp, am predat bagajul de cala, am mers la security, am mancat si apoi m-am indreptat spre poarta de imbarcare. M-am urcat in avion pe la 1 dimineata. Zborul era la 02:15 AM. La 5 si ceva trebuia sa aterizam in Doha si la 9 aveam zbor spre Londra. Totul a fost bine pana cand am vazut mecanicii mesterind pe la motoare. Au mesterit ei ce au mesterit, pana cand am realizat ca nu am nici o sansa sa prind urmatorul zbor. Se facuse deja 4 dimineata si noi eram tot in Singapore. M-am relaxat, stewardesele dragute, ne-au servit mancare, bautura. Stiam ca indiferent ce s-ar intampla, nu e vina mea si Qatar are obligatia sa ma reruteze, asa ca somn de voie pana la Doha si acolo oi vedea ce oi face. Singura mea problema era ca fix in ziua aia venea mama sa ma viziteze la Londra. Eu trebuia sa aterizez la 11 ziua si ea la 9 seara. Am ajuns in Doha, iti inchipui ca nu eram eu singura care pierduse conexiunea. Am fost asteptati de catre personalul aeroportului cu placute pentru numele fiecarul oras destinatie finala. Am vazut placuta de London Heathrow, m-am dus la ei, le-am zis numele meu, mi-au zis ca urmatorul zbor este peste 7 ore. Mi-au dat un tichet de masa pentru a servi pranzul in aeroport. Tichetul acoperea o apa si cea mai ieftina salata. Am negociat putin si mi-au oferit 2 sau 3 tichete, nu imi mai amintesc, dar stiu ca am impartit tichetele cu fetele cu care calatoream (ele mergeau in Romania si zborul lor era in doar 4 ore, asa ca au primit doar un tichet). Am ajuns in Londra la 7 seara, iar mama urma sa aterizeze in mai putin de doua ore. Un drum de la Heathrow la Luton (unde ateriza mama mea) dureaza in mod normal doar o ora si 10 minute pe google maps, dar eu am ajuns in doua ore jumate cu tot cu lasat bagaj acasa.

O alta poveste ar fi a unui turist de-al meu. V-am zis, timp de 6 ani am lucrat in agentie de turism in Bucuresti, asa ca am povesti si cu zborurile turistilor mei. Diferenta dintre povestile turistilor mei si povestile mele ar fi ca … eu nu aveam pe cine sa sun sa ma rezolve, asa ca dupa spusele englezului, keep calm and good luck!

Din 2009 pana in 2015, m-am ocupat de turisti romani care calatoreau in lumea larga. Ma ocupam de la low costuri in Europa pana la zboruri de linie, transatlantice, transcontinentale sau celebrele low costuri asiatice, pana la cazari si rezervari la restaurante.

Din povestile turistilor, pot sa va spun doar despre patania unui turist care zbura in Republica Dominicana via Paris. Era in preajma sarbatorilor de iarna din 2010 si din cauza Air France-ului plecat de la Bucuresti cu intarziere de 2 ore … a pierdut omul conexiunea din Paris. Si de aici s-a dat totul peste cap. De la transferuri nonrefundable pana la cazari cu check in si check out zilnic… totul s-a dus de rapa. A trebuit sa negociez, sa refac, sa povestesc si sa explic la toata lumea ce s-a intamplat, sa cer intelegere si anulare fara penalizare pentru a reface tot circuitul. Si pun-te nenica pe treaba si refa totul ca in 24 de ore cand ajunge omul la destinatie sa nu doarma in aeroport.

 

 

Imagine similară

Craciunul pe turist l-a prins pe plaja El Cortecito cu un cocktail in mana si pe mine … in gerul din Bucuresti cu telefonul in mana. Totul s-a terminat cu bine, intarzierea l-a lasat fara o noapte de cazare, noapte petrecuta la un hotel de langa Charles de Gaulle Airport. Acesta a fost costul pierderii conexiunii din Paris.

 

Tu ai pierdut vreodata zborul de conexiune?

Poti sa imi spui povestea ta pe Facebook sau Instagram.